Podcast – Lakásvásárlás Skype alkalmazáson keresztül?

Távazonosítás
Jogi szakcikk

A mai videóban arról lesz szó, hogy milyen lehetőségek vannak adásvételi szerződés megkötésére abban az esetben, amikor valamelyik, vagy akár egyik fél sem tud, vagy nem akar személyesen megjelenni az ügyvéd előtt az okiratok aláírásakor.

Ezen belül az alábbi kérdésekre is választ adok:

  1. Ingatlan tulajdonjogát át lehet-e ruházni elektronikus úton, pl. ügyfélkapun keresztül?
  2. El lehet-e kerülni, azt, hogy az ügyvéd előtt személyesen, egy helyen, egy időben írják alá a felek a szerződést?
  3. El tudja-e adni az Ingatlanát az, aki külföldön él és nem is szándékozik hazajönni?

Vagy aki Magyarországon él, de lakóhelyét nem tudja elhagyni?

Az ingatlan-nyilvántartás Ptk.-ben rögzített egyik alapelve az okirati elv, alapján ma Magyarországon kizárólag papír alapú okiratok alapján van lehetőség jogok ingatlan-nyilvántartásba történő bejegyzésére vagy tények feljegyzésére.

Okirat alatt a fizikailag létező okiratot érti az ingatlan-nyilvántartási törvény, hiszen feltételként szabja a saját kezű aláírást.

A lényeg, hogy bárhogy is oldjuk meg, végül mindig papíralapú, a felek által aláírt, ügyvéd által ellenjegyzett dokumentumot kell előállítanunk.

Az első kérdésre meg is adtam a választ, tehát nincs lehetőség elektronikus úton ingatlan tulajdonjogának átruházására. Nincs olyan applikáció, weboldal, vagy ügyfélkapu funkció, amely az ingatlan tulajdonjogának átruházására alkalmas lenne.

Ezt követően a kérdés csak az, hogy a papír alapú okiratok előállítása során milyen könnyítések, kényelmi megoldások érhetőek el a hatályos jogszabályok alapján.

2019. év második felétől a Budapesti Ügyvédi Kamara tagjai ellenjegyzés során élhetnek egy rendkívüli lehetőséggel, amely az úgynevezett távazonosítás, távelőttemezés.

Az eljárás lényege, hogy az ügyvéd és az ügyfél személyesen nem találkozik. Az ügyvéd a kamara által elfogadott Skype alkalmazáson keresztül azonosítja az ügyfelet, illetve az ügyfél az azonosítást követően a Skype beszélgetés során írja alá a dokumentumokat.

Teljesen szabályos, jogszabályoknak megfelelő aláírást, okiratot kapunk így.

Az eljárás menete az alábbi:

  1. Az ügyvéd az ügyféllel egyeztetett módon, az ügyfél által rendelkezésre bocsátott adatok alapján előre elkészíti az aláírandó dokumentumokat
  2. Az ügyvéd elektronikus formában elküldi azokat az ügyfélnek
  3. Az ügyfél kinyomtatja azokat
  4. Ügyfél és ügyvéd felveszik a Skype kapcsolatot, melynek során az ügyvéd elvégzi a távazonosítást, az ügyfél pedig aláírja a dokumentumokat.

Ez az eljárás működik, külföldön, belföldön tartózkodó ügyfél esetén, alkalmazható bármilyen ügyvédi ellenjegyzéshez kötött dokumentum előállítására úgy mint:

Adásvételi szerződés, ajándékozási szerződés, csere szerződés, meghatalmazás, haszonélvezeti jog alapítása, haszonélvezeti jog lemondása, stb…

A Skype azonosításra vonatkozó főbb szabályok:

  • A Skype azonosítást az ügyvéd rögzíteni köteles a felvételt pedig meg kell őriznie
  • az ügyfélnek hozzá kell járulnia a felvétel készítéséhez és a távazonosításhoz
  • az azonosítás során az ügyfél személyes adatait saját maga elmondja, kimondja; személyes okmányait kamerába kiolvasható módon bemutatja
  • Az ügyfélnek nyilatkoznia kell, hogy a dokumentumban foglaltak megfelelnek az akaratának
  • Az aláírás során a kamera előtt kell aláírni a dokumentumot, vagy az aláírt dokumentum kamerába történő bemutatása mellett nyilatkozni kell, hogy az aláírt dokumentumon az ügyfél saját aláírása szerepel
  • FONTOS, hogy a folyamat során nem szakadhat meg az internetkapcsolat

Fentiek alapján elmondhatjuk, hogy teljesen elektronikus úton nincs lehetőség adásvételi szerződést kötni.

Mivel papír alapú dokumentumokkal dolgozunk sajnos a posta, vagy futárszolgálat szolgáltatását igénybe kell vennünk, azonban adott a lehetőség, hogy a Felek úgy írjanak alá adásvételi szerződést, hogy személyesen sem egymással sem pedig az eljáró ügyvéddel nem kell találkozniuk, illetve az egyes nyilatkozatokat időben elkülönülve is megtehetik.

Az eljárás azért egyre népszerűbb, mert költséghatékony:

  • ezzel kiválthatjuk a konzulátus előtti hitelesítést, illetve megspórolhatunk egy retúr repülőjegyet
  • továbbá idős, mozgásképtelen személyek esetében szinte az egyetlen megoldás, hogy ügyeiket intézzék

Egyetlen hátránya, hogy minimális elektronikai infrastruktúrát és hozzáértést igényel.

Köszönöm megtisztelő figyelmét! Amennyiben ingatlan vásárlással vagy ingatlan ügylettel kapcsolatban jogi képviseletre van szüksége, keressen bizalommal!

Dr. Vizer Tamás ügyvéd, ingatlanforgalmi szakjogász

Mobil: + 36 30 812 888 2

E-mail: info@vizerugyved.hu

A videó itt tekinthető meg:

booking_jogero
Jogi szakcikk
Dr. Bitai Zsófia: Az ingyenesség versenyjogi buktatói. Mit vizsgál a GVH?

Rendkívül körültekintően kell eljárniuk a vállalkozásoknak, ha online platformjaikon valamely szolgáltatásuk ingyenességét szeretnék hirdetni és kihangsúlyozni.Ezt támasztja alá az a tény, hogy rövid időn belül két giga vállalkozás, a Facebook és a Booking.com is kiugróan magas bírságot kapott a versenyhivataltól, az ”ingyenesség” kifejezés jogszerűtlen használata miatt. Cikkünkben a két korábbi …

Jogi szakcikk
Telekvásárlás, házvásárlás buktatói – podcast – vendég: Kömkel Zsolt

A podcastban Dr. Vizer Tamás ügyvéd vendége volt🎙 “Kömkel”, aki építészként 👷🏼 számos internetes fórumon jelen van, Ő a több, mint 14.000 tagot számláló “KömKel: minden, ami családi ház…” facebook csoport üzemeltetője, szakértője. 🏠🏡 A mai adásban az építésztől kapunk iránymutatást ahhoz, hogy hogyan vásároljunk építési telket, továbbá szó esik …

tőkeemelés
Jogi szakcikk
Ügyvédek és a Google AdWords

Hogyan használhatják ki a hazai ügyvédek a Google hirdetési rendszerét és milyen árakon lehet egy kattintást váasárolni amerikában? Ezekre a kérdésekre ad választ Bende Máté, a jogi kommunikációval foglalkozó Pro/Lawyer Consulting partnere. Mi is az AdWords? Az AdWords a Google saját hirdetési rendszere, ennek keretében jelennek meg a fizetett megjelenések, mikor rákeresünk …