Álomutazásból rémálom – az utazási szerződések hibás teljesítése

Jogi szakcikk

Milyen eszközökkel és kivel szemben léphet fel a pórul járt utas, ha nem azt, vagy nem olyan minőségben kapja, amely egyébként az utazási szerződés alapján járt volna? A Bán és Karika Ügyvédi Társulás szakértője összefoglalta számunkra a legfontosabb tudnivalókat.

Habár a nyári időszak és ezzel együtt a nyaralási dömping elmúlt, jön az őszi wellness-hétvégék és a téli sítúrák időszaka.

Az év bármely szakában is indulunk útnak, érdemes tisztában lenni azzal, hogy pontosan milyen jogok illetik meg az utast az utazásszervezővel szemben, ha a kapott szolgáltatás nem felel meg az utazási szerződésben foglaltaknak – mutat rá dr. Sipőcz Dalma, a Bán és Karika Ügyvédi Társulás szakértője.

Fő szabály – az utazásszervező felel a hibás teljesítésért

Az utazási szerződésben vállalt szolgáltatás teljesítéséért az utazásszervező felel, akkor is, ha a szerződést az utazásközvetítővel kötöttük meg. Ha az utazási iroda az utazási szerződésben vállalt szolgáltatást nem a szerződésnek megfelelően teljesíti, köteles a szolgáltatás díját (a részvételi díjat) arányosan leszállítani. Ez azt jelenti, hogy ha a szálláshely besorolási kategóriája (például négy csillagos helyett három csillagos) alacsonyabb, mint amiben a felek eredetileg megállapodtak, akkor a részvételi díjnak a szállodai elhelyezésre eső díját ennek megfelelően le kell csökkenteni és ezt a csökkentést a részvételi díj végösszegéből le kell vonni.

Az utazásszervező köteles pótolni a szolgáltatást

Ha az utazás megkezdését követően az utazásszervező az utazási szerződésben meghatározott szolgáltatás jelentős részét nem tudja teljesíteni, köteles azokat más megfelelő, hasonló értékű részszolgáltatással pótolni. Például, ha az utazásszervező quad-os túra biztosítását vállalta, de a helyszínen quad-ot nem vagy nem megfelelő számban tudnak biztosítani, akkor meg kell próbálni hasonló értékű szolgáltatással pótolni a programot, például motorkerékpár biztosításával.

Ha a hasonló értékű részszolgáltatás értéke a nem teljesített részszolgáltatás értékét meghaladja, a költségkülönbözet az utasra nem hárítható át.

Ha az utazásszervező nem tud nyújtani helyettesítő részszolgáltatást vagy az utas azt indokoltan nem fogadja el, az utazásszervező – amennyiben az utas erre igényt tart – köteles gondoskodni az utas hazaszállításáról és az igénybe vett részszolgáltatások értékével csökkentett befizetett díjnak a visszafizetéséről. Az utas hazaszállításának költségeit az utazásszervező viseli.

A kifogást haladéktalanul közölni kell

Az utas az utazási szerződésben vállalt szolgáltatás hibás teljesítése esetén haladéktalanul köteles kifogását az utaskísérővel vagy annak hiányában a helyszíni szolgáltatóval közölni. Ha a közlést késedelmesen teszi meg, akkor az abból eredő kárért saját maga felelős. Ilyen esetben javasolt jegyzőkönyv felvétele a panaszról, nyelvi korlátok esetében pedig tanácsos a kifogásolt hibáról fénykép, illetve videofelvétel útján bizonyítékokat gyűjteni és azt bemutatni.

Az utazásszervező, illetve szerződő partnerei a tudomásukra jutott problémákat haladéktalanul kötelesek orvosolni, amelyre azonban csak az időben megtett panasz esetén van lehetőség.

Az utazásszervező bizonyos esetekben mentesül a kártérítési felelősség alól

Ha a nemteljesítés, illetve a hibás teljesítés sem az utazásszervező, sem az általa igénybe vett közreműködő magatartására nem vezethető vissza, az utazásszervező nem felel a nem megfelelő teljesítésből eredő károkért. Ilyen esetek különösen a következők:

  1. ha a szerződés teljesítésében mutatkozó hiányosságok az utas magatartására vezethetők vissza,
  2. ha a hiba olyan harmadik személy magatartására vezethető vissza, aki az utazási szerződésben vállalt szolgáltatás teljesítésével nincs kapcsolatban, és a hibát az utazásszervező ésszerű elvárhatóság mellett sem láthatta előre, illetve azt nem volt képes elhárítani, vagy
  3. vis maior esetén.

Érdemes tisztában lenni azzal, hogy a b. és c. pontok esetében az utazásszervező kártérítést ugyan nem, de segítséget köteles nyújtani az utasnak, ha nehézségei támadnak.

A kártérítés összege korlátozható

Az utazásszervezőnek az utazási szerződés nemteljesítéséből vagy hibás teljesítéséből eredő károkért való felelőssége a szolgáltatás díja (a részvételi díj) összegének kétszeresét meghaladó része tekintetében korlátozható, amennyiben ezt az utazási szerződésben kikötötték. Érdemes tehát már a szerződés megkötése során figyelemmel lenni arra, hogy a kártérítés összegére vonatkozó korlátozás szerepel-e a szerződésben, illetve az utazási iroda betartja-e a törvényes mértéket, esetleg van-e olyan szolgáltató a piacon, amely nem alkalmaz ilyen korlátozást – hívja fel a figyelmet dr. Sipőcz Dalma, a Bán és Karika Ügyvédi Társulás jogásza.

Merjük érvényesíteni jogainkat

A fentiek alapján látható, hogy az utazásszervezőnek számos kötelezettsége áll fenn az ígért szolgáltatás nem vagy nem megfelelő teljesítése esetén, amelyek többsége csak abban az esetben kényszeríthető ki, ha az utas tisztában van ezekkel a lehetőségekkel.

Amennyiben a panaszt az utas haladéktalanul bejelenti, ám annak orvoslását az utazásszervező elmulasztja, úgy végső, ámde hatásos eszközként szolgál a kártérítés iránti igény érvényesítése – mondja el dr. Sipőcz Dalma.

Nincs hozzászólás

Vélemény, hozzászólás?

Jogi szakcikk
Nyártól új uniós rendelet korlátozza a szállásportálokat

Június 1-től lép hatályba az az új uniós szabályozás, amelyik többek között az online szálláshelyközvetítőket is korlátozza olyan megállapodások megkötésében, amelyek előírják, hogy például a hotelek kötelezően náluk hirdessék szobáikat a legkedvezőbb áron. A rendelet nemcsak a turisztikai szektort érinti, hiszen általánosan a beszállító és vevő közötti versenykorlátozó megállapodásokat tárgyalja. …

booking_jogero
Jogi szakcikk
Dr. Bitai Zsófia: Az ingyenesség versenyjogi buktatói. Mit vizsgál a GVH?

Rendkívül körültekintően kell eljárniuk a vállalkozásoknak, ha online platformjaikon valamely szolgáltatásuk ingyenességét szeretnék hirdetni és kihangsúlyozni.Ezt támasztja alá az a tény, hogy rövid időn belül két giga vállalkozás, a Facebook és a Booking.com is kiugróan magas bírságot kapott a versenyhivataltól, az ”ingyenesség” kifejezés jogszerűtlen használata miatt. Cikkünkben a két korábbi …

Jogi szakcikk
Telekvásárlás, házvásárlás buktatói – podcast – vendég: Kömkel Zsolt

A podcastban Dr. Vizer Tamás ügyvéd vendége volt🎙 „Kömkel”, aki építészként 👷🏼 számos internetes fórumon jelen van, Ő a több, mint 14.000 tagot számláló „KömKel: minden, ami családi ház…” facebook csoport üzemeltetője, szakértője. 🏠🏡 A mai adásban az építésztől kapunk iránymutatást ahhoz, hogy hogyan vásároljunk építési telket, továbbá szó esik …